loggahusetnypytte


Teaterhusets teaterpedagoger

Teaterpedagog
Emeli Jansson


Jag har alltid varit en liten teaterapa som satte upp allt från dans- och akrobatikshower till teaterföreställningar för grannarna på gården. Men att jag skulle börja med teater på riktigt gick inte upp för mig förrän en dag i skolan när jag var 14 år. Där och då började min teaterresa. Sen dess har jag varit med i en uppsjö olika produktioner och uppsättningar. Jag har spelat, sjungit och dansat med ungdomarna uppe i Byxorna och att se deras spelglädje och utveckling inom teater ger mig så mycket värme och energi. 

Jag är skådespelare och teaterpedagog utbildad på Wendelsbergs folkhögskola 2009-2011. Jag har bland annat jobbat som danslärare med koreografi och sång under Sommarspelen på Gunnebo. Övriga erfarenheter inkluderar undervisning som danslärare för Funky kids samt ledare för barn- och ungdomsläger i Rockford Illinois, USA. Just nu läser jag till förskollärare på Göteborgs universitet 2016-2019. Jag leder även teaterkurser för barn och unga på måndagar på Teaterhuset.

Teaterpedagog
Julia Mällroth


Redan vid sju års ålder stod jag på Teaterhusets scen och visste att det var här jag skulle vara. Lokalerna och deras speciella doft, känslan som finns i väggarna, människorna jag håller så kärt och självklart TEATERN. Det är här jag hör hemma och inget gör mig lyckligare än att jag, efter många konstnärliga äventyr, fortfarande är kvar här och nu får visa er mitt Teaterhus och göra det till vårt. 
 
Jag har studerat skådespeleri och pedagogik för film och teater på Molkoms folkhögskola 2015-2017 och har ett års erfarenhet av pedagogisk verksamhet som kursledare på Teaterhuset där jag har grupper på måndagar och tisdagar. Jag har även jobbat som ledare på diverse lovläger i huset sedan 2015. Utöver arbetet som pedagog spelar jag teater i engelska projektgruppen Craic som håller till här på Teaterhuset. Jag sitter också i styrelsen för ATR-väst.

Teaterpedagog
Linda Smedberg


Första gången jag stod på teaterhusets scen var som fru Sörensson i Jonas Gardells pjäs "Människor i solen”.
Min mission när jag jobbar som drama- och teaterpedagog är att vi skall ha roligt tillsammans och att vi skall utvecklas som människor. Dramaträning innebär att man övar sin samarbetsförmåga, empati, omsorg om andra och förståelse för att vi är och tänker olika, samtidigt som detta stärker ens självkänsla.

Jag är utbildad på Teaterhögskolan i London och har sedan 2007 frilansat som skådespelare. Jag har gjort många föreställningar för både barn och vuxna, dramatiserade visningar, stand-up och improvisationsteater. 2013 startade jag Hindås Teater där jag producerar egna föreställningar och har workshops, events, dramatiserade visningar och barnverksamhet. Jag har arbetat, och arbetar fortsatt med, Teaterchocken på Teaterhuset år 2015 och år 2016 samt med läger och verksamhetsutveckling under hösten 2016.
På torsdagar ledar jag kurser för barn och unga på Teaterhuset. 

Teaterpedagog
Edvin Löfgren


Jag har pysslat med teater i en eller annan form så länge jag kan minnas och jag har en passion för konstformen som jag skulle kalla hälsosam. Född i Göteborg, uppvuxen i Skåne, men hittade slutligen tillbaka till Götet för ca tio år sedan och blev såklart kvar. Jag har även sysslat med sång och dans i mina dar och är förtjust i att skriva limerickar till folk som fyller år.

Jag har studerat med inriktning mot musik under hela min skolgång och i gymnasiet gick jag ett musikal-estetiskt program. Efter det kom jag in på Wendelsbergs Musikdramatiska linje och blev där legitimerad teaterpedagog efter tre år och fick utföra praktik med barn av olika åldrar. Jag har drivit egna projekt och en egen förening, men nu går jag mitt tredje år på lärarutbildningen och läser till teaterlärare.  Jag leder kurser för barn och unga på Teaterhuset på onsdagar. 

 

Teaterpedagog
Patrik Westerbring 


Jag tror att mitt intresse för teater kommer från fantasivärldarna man höll till i som barn. Då, och fortfarande, så var det mycket action som var numero uno! Fantasin ger mening i tillvaron. Fantasin, intuitionen, kreativiteten – det är komponenter i teaterns värld. Men även mer hands on-iga grejer; rigga ljuslampor, köra tigersåg, lägga upp ett par brallor. Och utvecklingen man får uppleva i denna mångfacetterade värld tycker jag är det fina. 

Jag gick teater på Bromangymnasiet i Hudiksvall, Hälsingland. Där medverkade jag i projekt i och utanför skolan. Har varit del av Amatörteaterföreningar. Gick sedan tre år på Wendelsbergs Teater och Skolscen där jag också blev pedagog. Jag har jobbat med sommarteater, teaterföreningar samt lett ungdomar i teaterverksamhet denna sommar i Munkedal. Jag bytte inriktning på lärarprogrammet efter att först läst svenska som andraspråk och har slutligen hittat tillbaka till och landat i teaterlärarutbildningen där jag nu går mitt andra år. Jag har även under ett studieuppehåll i utbildningen jobbat tre terminer med svenska som andraspråk på gymnasiet.